Mijn Ervaring

Mijn Ervaring

 

Zoals reeds eerder vermeld, ben ik sinds 1991 werkzaam in de ICT in verschillende rollen. Op deze pagina vindt u een overzicht van de rollen die ik vervult heb en activiteiten welke ik heb uitgevoerd

 

(als u op een gewente regel klikt krijgt u een uitgebreide beschrijving)

Sep 2013 - Jan 2016, Interxion, Schiphol-Rijk, Enterprise/Informatie Architect

Als Enterprise en Informatie Architect een leidende rol gespeeld bij het opstellen van de jaarplannen ICT/Informatie systemen. Daarnaast heb ik de Enterprise principes en richtlijnen opgesteld op basis van de visie van de organisatie, waarbij als leidende de visie "Operational Excelence" gold. Deze principes en richtlijnen heb ik geïmplementeerd voor de lopende projecten.

Daarnaast heb ik mij binnen Interxion beziggehouden met het in kaart brengen van het applicatie en informatie landschap met de bijbehorende informatie stromen. Ook heb ik mij beziggehouden met het opzetten en implementeren van master data management. Als gevolg van het opzetten van master data management heb ik projecten uitgevoerd om de kritische bedrijfsinformatie binnen Interxion te uniformeren, zodat applicaties beter kunnen samenwerken, een uniform klant beeld binnen de organisatie is ontstaan het welk via een portal ook gepresenteerd kan worden aan de klant.

Via BPMn2 heb ik een aantal multidisciplinaire processen in kaart gebracht om nieuwe order stromen volledig geautomatiseerd te verwerken, als mede de gegevensdefinities opgesteld van de raakvlakken tussen de betrokken applicaties. Hierbij betreft het 3 vormen van interactie: Batch gewijs (via SSiS), message gebaseerd via de Windows Service Bus en de uitwerking van API calls. Daar waar noodzakelijk (als gevolg van nieuwbouw) data base modellen opgesteld. Het betreft hier zowel transactionele data base modellen als ook BI informatie modellen. Binnen Interxion werkte ik in een hybride omgeving met cloud applicaties (Salesforce, Force.com georiënteerd), standaard applicaties en zelf ontwikkelde software.

Daarnaast heb ik, als Enterprise Architect, meerjaren roadmaps opgesteld om het huidige applicatie landschap te optimaliseren, nieuwe kansen uit te nutte en de stabiliteit van de informatie beter te borgen (HADR).


Jan 2010 – Dec 2012, Visser en Smit Hanab, Papendrecht, Informatie Architect

In de rol van Informatie Architect binnen V&SH verantwoordelijk voor de integriteit en samenhang binnen het applicatie landschap. Vanuit deze rol het applicatie landschap in kaart gebracht, inclusief de koppelingen: onderlinge gegevenskoppelingen, koppelingen met de processen, koppelingen naar de hardware. Als Informatie Architect verantwoordelijk binnen alle projecten voor het (mede) opstellen van het Informatie model, de Informatie, Requirements en Fit-Gap analyses, het opstellen van de functionele specificaties (beschrijvend, grafisch en via uml / use cases) en het beschrijven van de werkprocessen.

Gedurende deze periode heb ik binnen V&SH deel uitgemaakt van een project om een nieuw ERP pakket te selecteren (opstellen programma van eisen op basis van business end user requirements en financiële wet- en regelgeving) en implementeren, een DMS pakket te selecteren.

Daarnaast heb ik nieuwe CRM en Medische Dienst software releases te geïmplementeerd. Voor nieuwbouw en modificaties op maatwerk software (o.a. huidig ERP pakket, ERD, Tijdregistratie, logistiek pakket, ideeënbus website ) de Informatie, Requirements analyse uitgevoerd en de functionele specificatie geschreven. Vanuit deze activiteit heb ik veel contact gehad met alle bij producten betrokken stakeholders: eind gebruikers, key users, middel- en hoger management en de directie. Ook was ik ook verantwoordelijk voor de project verantwoording (opstellen PID, business case) , het aansturen van de betrokken ICT-ers (highlight reports, exception reports, lessons learned reports, risico en issue log). Deze aansturing gebeurt volgens de Prince2 methodiek.

Tot slot was ik ben vanuit V&SH de liaison bij Bouwend Nederland voor de projectgroep keten integratie en liaison voor het project Digitale rotonde en Gemma/sYnfra, projecten met als doel te komen tot een volledige digitale keten integratie tussen klant, opdrachtgever, netbeheerder, Combi coördinator en aannemer (= V en SH).

Vanuit mijn rol ook de beleidsrichtlijnen opgesteld voor de aanschaf van software en voor het realiseren van maatwerksoftware op basis van de bedrijfsprincipes en richtlijnen.
,br> Tot slot was ik als Informatie Architect intensief betrokken bij het opstellen van de jaarplannen voor de afdeling ICT.


Mrt 2009 – Dec 2009, QMagic, Zaanstad, Informatie Analist / Applicatie Beheerder

Diverse informatie analyse / beheer activiteiten binnen het domein van Qmagic

Apr 2008 – Feb 2009, Calibris, Bunnik, Informatie Analist / Functioneel Applicatie beheerder

Als informatie analist heb ik een 3-tal analyses uitgevoerd en ontwerpen geschreven:

  • een Hrm-achtige enquête t.b.v. stagiaire voortgangbeoordeling door het stage bedrijf
  • wijziging op het autorisatie systeem Bedrijvenregister en Stageregister: gebruikersvriendelijke toegangs-methode en een vereenvoudigd autorisatie beheer.
  • het ontwerpen van een alternatieve inrichting van het Kwalificatie dossier, waarbij de inrichting overeen komt met het actuele werkproces van de consulenten. Deze inrichting dient als basis voor een nieuw DMS.

In de rol van functioneel applicatie beheerder mede verantwoordelijk van het up en running houden van de applicatie ARTUS en de daaraan gelieerde applicaties Bedrijvenregister en Stageregister, het crm systeem in gebruik binnen de organisatie. Binnen deze applicatie worden alle klantgegevens beheerd, waarbij de klant primair de leerbedrijven in het kader van stagetrajecten MBO zijn met de daarbij behorende administratie van de wettelijke toetsingen. Naast deze dagelijkse activiteiten, mede verantwoordelijk voor management rapportage d.m.v. het maken van (ad hoc) queries op de onderliggende MS-SQLServer (2005) data base.

Jan 2006 - Mrt 2008, KPN, Den Haag, Informatie Architect

Binnen de KPN worden alle producten welke door de kpn geleverd worden via eigen leverstraten verwerkt. Hierdoor mist binnen de organisatie het overzicht over de leveringen over de leverstraten heen. Gevolg hiervan is, doordat alle producten onafhankelijk geleverd worden, goede regie ontbreekt hetgeen weer resulteert in te late en of incomplete leveringen (dan wel op verschillende momenten). Het gevolg hiervan is een zeer lage klant tevredenheid. Om deze problemen het hoofd te bieden, is een nieuw traject ingezet, genaamd COOS. COOS heeft tot doel de combi orders overzichtelijk te hercombineren, zodat goede regie mogelijk is en, doormiddel van management informatie, procesanalyse mogelijk wordt. In dit kader is door mij de systeem architectuur gedefinieerd in een High level design met behulp van use cases en sequence diagrammen, zijn gegevens levering overeenkomsten met de betrokken interne bronsystemen afgesloten en zijn de eindproducten in overleg met de opdrachtgever en eindgebruikers eenduidig gedefinieerd.

Verder werkzaamheden in het kader van de van het project ALL-IP, waarbinnen de volgende activiteiten werden uitgevoerd: het definiëren van de systeemarchitectuur, het definiëren van de gegevens levering overeenkomst northbound, het vastleggen van de procesgang met behulp van use cases, door middel van sequence diagrammen het definiëren van de systeemwerking en definiëren van het integraal datamodel.

Werkzaamheden op het systeem Kiwi, een webportal, onderdeel van de ADSL Order Intake. In dit systeem worden orders ingelegd via een internet verbinding door geautoriseerde gebruikers (ISPs). Deze orders worden gevalideerd en gecontroleerd worden op de basale informatie. Vervolgens wordt een ontvangst bevestiging gestuurd naar de afzender en wordt de order doorgezet naar het order verwerkingssysteem van de ADSL leverstraat.

Vanuit het orderverwerkingssysteem worden bevestigingen van orders ontvangen en afhandelingberichten. Via Kiwi worden deze berichten, via het internet, gerouteerd naar de originele opdrachtgever.

Naast de orderverwerking, wordt vanuit dit systeem tevens de postcode check via het internet beschikbaar gesteld aan de ISPs. Met behulp van dit tool wordt het mogelijk om een gewogen product aanbod te doen aan klanten. Als IT ontwerper was ik hierbij verantwoordelijk voor alle software aanpassingen, het definiëren van de wijzigingen, het laten realiseren van de aanpassing, aansturen van het testteam en het opstellen van de implementatie draaiboeken



Apr 2002 - Dec 2005, DSZW Den Haag, Den Haag, Informatie analist, Informatie Architect en Functioneel ontwerper

Het uitvoeren van een veranderingsanalyse op huidige administratieve werkprocessen d.m.v. het interviewen van (hoger)management en eindgebruikers van de inkoop afdeling. Het opstellen van een systeemconcept “Contract Administratie Reïntegratie trajecten” en dit concept presenteren / verdedigen richting het hoger management.

Uitvoeren van een veranderingsanalyse op het Klant Traject Systeem door het afnemen van interviews met het middelmanagement en de eindgebruikers, het opstellen van een veranderingsanalyse voor het systeem. Het presenteren van de gevolgen en consequenties aan het hoger en middelmanagement, het informeren van de eindgebruikers over de consequenties en gevolgen voor het werkproces van de veranderingen. Het organiseren van een opleidingstraject voor het systeem.

Het uitvoeren van een analysetraject op het huidige systeem t.b.v. gesubsidieerde arbeid en de daarbij behorende werkprocessen d.m.v. interview met de functioneel en technisch systeembeheerder, het middelmanagement en de eindgebruiker. Het opstellen van een systeemconcept voor een vervangend systeem, dit verdedigen bij het middel en hoger management. Opstelen van een Plan van Aanpak voor het realisatie traject en dit verdedigen bij het management.
,br> Tevens verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van meerdere, parallel lopende projecten: “Contract Administratie Reïntegratie trajecten”, “Klant Traject Systeem”, “Gesubsidieerde Arbeid Systeem” en een data warehouse systeem, waarbij de teams bestonden uit eindgebruikers (part time), functioneel en technisch ontwerpers, dba’s, realisatie medewerkers en testers

Verantwoordelijk voor het schrijven van het Project Initiatie document (PID), voortgangsrapportage t.b.v. het programma management en deze verdedigen / toelichten, schrijven en bijwerken van risico analyses, bijhouden van aandachtpunten logboek etc.

Als Functioneel Ontwerper in overleg met de eindgebruiker het opstellen van de detailspecificaties (do / fo’s, volgens een SDM II methode) voor het “:gesubsidieerd Arbeid systeem” (nieuwbouw) en het “Klant Traject systeem” (groot onderhoud), dit ontwerp overdragen en toelichten aan de technisch ontwerper / bouwer en het mede testen van het gerealiseerde.

Als functioneel tester verantwoordelijk voor het opstellen en (mede) uitvoeren van de functionele test op het gesubsidieerde arbeid systeem (nieuwbouw), contractadministratie (nieuwbouw) en klanttraject systeem (zeer groot onderhoud / verherbouw). Als test manager verantwoordelijk voor de integrale testactiviteiten en verantwoordelijk voor het opleiden van gebruikers tot tester

Jul 2001 – Mrt 2002, ING Groep, Amsterdam, Technisch Projectleider

Het als technisch projectleider leiding geven aan een team bestaande uit Systeem analisten, Systeem ontwerpers, Programmeurs en Testers.

Het opstellen van een Plan van Aanpak en dit verdedigen t.o.v. de andere technisch projectleiders

Het organiseren en begeleiding van zowel de realisatie, test- en invoeringfase.

Het afstemmen met andere betrokken operationele afdelingen. De werkzaamheden werden uitgevoerd in een onderhoudsproject van een grote complexiteit t.o.v. de omgeving en andere projecten.

Jan 2001 - Jun 2001, Sociale Verzekeringsbank, Amsterlveen, Programmeur/Analist

De werkzaamheden werden verricht in het kader van het kinderbijslag systeem en omvatten programmeer taken

Mei 1997 - Dec 2000, Intepay, Utrecht, Materiedeskundige Cryptografie, Functioneel & Technisch Ontwerper, Programmeur Analist

Als materiedeskundige eerste aanspreekpunt met betrekking tot Pin Generatie en Key Management in relatie tot bancaire betaalmiddelen. Binnen deze rol werd eindverantwoordelijkheid gedragen voor het Pin Generatie proces en de wijzigingen hierop. Het zelfde gold voor het Key Management Systeem

Het maken van een functioneel ontwerp voor het key management systeem. Hierbij is een bestaand key management systeem vervangen door een nieuw, up to date systeem, waarbij zeer zware eisen gesteld werden aan performance en vertrouwelijkheid. Tevens was de integriteit van het systeem van cruciaal belang. Het opstellen van de specificaties werd gedaan in overleg met Keymanagers en verdedigd bij het hoger management

Het maken van het technisch ontwerp voor het Pin generatie systeem. Als teamleider binnen het team wat verantwoordelijk was voor de technische realisatie werd verantwoordelijkheid gedragen voor de kwaliteit, het opstellen en behalen van planningen.

Het programmeren van aanpassingen aan het Pin generatie systeem ter optimalisatie van de performance en het aanpassen van de kern programmatuur aan de gewijzigde chip functionaliteit op de bancaire betaal- middelen

Nov 1996 - Apr 1997, Nationale Nederlanden, Den Haag, Sr Programmeur/Analist

Het opzetten van een migratie traject ter invoering van de EURO, waarbij binnen de organisatie de diverse systemen onafhankelijk van elkaar gemigreerd konden worden. Het waarborgen dat de gegevens uitwisseling tussen de systemen gehandhaafd bleef en per systeem de uitingen richting klanten “company wide” vastgelegd werden (systeem overschrijdend).

Jun 1996 - Okt 1996, KLM, Amstelveen, Technisch Ontwerper, Programmeur Analist

Het autonoom onderhouden en uitbreiden van de management informatie systeem in overleg met de eindgebruiker. Het betrof hier een management systeem ontwikkeld onder SAS. Hierbij werd in samenspraak de gebruikersorganisatie uit een bestaande sas database verschillende rapportage gemaakt. Tevens zijn uitbreidingen op de SAS database gerealiseerd

Mrt 1996 - Jun 1996, Interpay, Utrecht, Programmeur Analist

Het aanpassingen op het geldkaarten beheer en registratie systeem doorvoeren

Nov 1995 - Feb 1996, PENN, Alkmaar, Technisch Ontwerper Programmeur Analist

Analyse, technisch ontwerp en programmering van TIS: Spanningen Huishouding Model Systeem, het technisch model om wijzigingen in het elektrisch netwerk door te rekenen. Het in kaart brengen van het operationele bekabeling netwerk. Het uitvoeren van diverse berekeningen op het gebied van elektro-techniek. Aanbrengen van bekabeling netwerknummering om dit net voor de gebruiker te kunnen visualiseren

Okt 1994 - Okt 1995, IBM, Uithoorn, Programmeur

CFAS, Assets Management System : Administratief systeem ten behoeve van roerende en onroerende goe-deren. Activiteiten: het realiseren van de nieuwe release (4.0) van dit systeem (bouw), het verlenen van country support, het inwerken nieuwe (IBM) medewerkers, het opzetten en realiseren van testomgeving en het coördineren en uitvoeren systeemtest en performancetest en tuning

Mei 1991 - Sep 1994, KLM, Rijswijk, Programmeur Analist

Onderhoud op / Nieuwbouw van Zeer grote, grote, medium en kleine systemen, waarbij specificatie werden geschreven in overleg met de eindgebruiker. Deze specificaties werden met het management afgestemd en geaccordeerd, waarna overdracht plaats vond naar de technisch ontwikkelaars